Boliglånsrenta stiger i takt med prisene og nær sagt alle kostnader flyr i taket - da møter mange en økonomisk usikkerhet, og finansinstitusjonene står overfor den krevende oppgaven med å håndtere boliglånskunder som opplever betalingsvansker. Finanstilsynets rapport fra 31. januar 2024 (https://www.finanstilsynet.no/contentassets/da9285a78bec4941a110a2f3ec00e4ba/banker-og-kredittforetaks-behandling-av-boliglanskunder-med-betalingsvansker-og-misligholdte/ ) kaster lys over viktigheten av å etterleve EBAs (European Banking Authority) retningslinjer for en ansvarlig og rettferdig behandling av disse kundene. Her er fem essensielle krav som finansinstitusjoner må oppfylle for å mestre denne oppgaven:
Med kunstig intelligens (AI) har bedrifter aldri vært nærmere å forstå sine kunder på et granulært nivå. Ved å analysere digitale spor og generiske data, forsøker vi å kartlegge og forstå kundenes preferanser og behov for å optimalisere kundereiser og kommunikasjon. Men i denne streben etter digital perfeksjon, må vi stille oss spørsmålet: Kan vi virkelig stole blindt på at kundene lar seg påvirke i digitale kanaler og at digitaliseringen er i stand til å predikere kundenes behov med full nøyaktighet?
Temaer: Kundeservice, Kundeforvaltning
31.januar 2024
Maksimer potensialet i dine CRM-investeringer: Finn det riktige verktøyet for overlegen kundekommunikasjon
I en tid der kunstig intelligens og digitaliseringen øker i ekstrem fart, står mange bedrifter overfor utfordringen med å bevare personligheten i kundekommunikasjonen. Tenk deg en verden der kundedialogen domineres av ufølsomme "maskin til menneske"-interaksjoner, hvor automatiserte e-poster og forhåndsprogrammerte chatbots mangler evnen til å forstå og respondere på kundenes unike behov og følelser.
Temaer: CRM Software, Kundeforvaltning, Salg- og salgsledelse
21.november 2023
Har du en strategi for bruk av AI i din bedrift?
Bare 15 % av norske bedrifter bruker AI i sin daglige drift Bruken av kunstig intelligens (AI) i norske bedrifter viser en moderat adopsjons-rate. Ifølge en undersøkelse utført av NHO, benytter kun 15 % av norske bedrifter AI i sin daglige drift. Denne undersøkelsen ble publisert i september 2023, og oppfordrer norske bedriftsledere til å øke bruken av AI for å holde tritt med teknologisk utvikling.
Temaer: Kundeservice, Kundeforvaltning
24.oktober 2023
Velkommen som kunde hos oss - la oss aldri snakkes igjen!
I en tid hvor vi til stadighet blir oppfordret til å bytte bank, og der forskjellene i renter og gebyr kan utgjøre forskjellen mellom at privatøkonomien går i minus eller i null fra måned til måned, skulle man tro at bankene var opptatt av å beholde de kundene de har og enklest og raskest mulig hente kunder fra sine konkurrenter. Kundeopplevelsen er et viktig aspekt av enhver banks omdømme og kundeforhold, noe enkelte banker har blitt konfrontert med i nasjonale medier.
Temaer: Kundeservice, Kundeforvaltning